Tätt invid Göta kanal utanför Borensberg norr om Linköping ligger en stor röd lada, ett gammalt sädesmagasin. Det är vinterstängt och nästan lika kallt inne som ute, men på sommaren kommer besökarna hit för att vandra runt i de unika samlingarna. Huset har två delar: Motorbåtmuseet och Leksaksbilmuseet.

Hans Værnéus, ”autominolog”, är livslång samlare och en av eldsjälarna bakom Museihuset. Upprinnelsen är ett generationsöverskridande intresse för motorbåtar hos Hans familj. Det började med hans farfar som skaffade ett sommarställe vid Kinda kanal. Han köpte båt och till den en av de första Evinrude-utombordarna i Sverige. Det var omkring 1910–1912.

Det blev fler båtar, bland annat motorbåten Solvae. Den är i exceptionellt skick, komplett och orenoverad inklusive motor, och har bara tillbringat en natt utanför sitt båthus sedan 1921. Hans son, som är djupt involverad i veteranbåtsvärlden, äger den i dag. Det är fjärde generationen som förvaltar Solvae.

Hans Værnéus började samla snabba veteranbåtar på 1970-talet. Decennier av detektivarbete har resulterat i en samling där många av båtarna och motorerna är unika. Många är i gott skick eller i det närmaste nya, och har en väl dokumenterad historia.

– Det är allt ifrån det enklaste till de lyxigaste båtarna och motorerna, säger Hans.

År 1986 bildades Kinna kanals veteranbåtsklubb. 1994 öppnade man museum i Rimforsa, men växte ur lokalerna. Det nuvarande museet köptes år 2000 och står bara några meter från Göta kanal, med egen brygga. Det öppnade för besökare 2002 efter en renovering där styrelsen gjorde det mesta själv.

Förutom båtarna och motorernai stora hallen finns 200 historiska utombordare på vinden och ett omfattande bildarkiv.

Gamla fritidsbåtar från Sjöhistoriska muséets samling. Bild: sjöhistoriska

Källa: Teknikhistoria/Ny teknik

Läs hela artikeln här