Fritidsbåtarna i Sverige släpper ut ungefär en tredjedel av inrikesflygets utsläpp. Ändå har båtlivet hamnat i skuggan i klimatdebatten.

Men nu börjar branschen vakna, och nya elbåtar är på väg.

Båtbranschen är ganska yrvaken när det gäller miljöpåverkan, konstaterar Lina Petersson på Transportstyrelsen, som arbetar med båtlivets miljökonsekvenser.

– Båtbranschen ligger i startgroparna nu när det gäller klimatfrågan. Den tar en fråga i taget. Först var det båttoaletterna runt 2010, sedan båtbottenfärgerna som blev aktuella 2016. Nu är det klimatfrågorna. Men fortfarande på båtmässan i år visades snabba båtar med stora motorer, säger hon.

Utsläppen av koldioxid från fritidsbåtarna är inte obetydliga. 174 000 ton för 2017, enligt konsortiet Smeds uppskattning, som bygger på Transportstyrelsens Båtlivsundersökning. Det kan jämföras med hela inrikesflygets 553 000 ton för samma år, enligt Naturvårdsverket. Båtlivet har hamnat i skuggan i klimatdebatten, konstaterar Lina Petersson.

De stora utsläppen beror inte bara på det stora antalet båtar utan också på den dåliga effektivitet som många gamla båtmotorer har. Omkring 30 procent av energin rinner rakt ut i vattnet på gamla tvåtaktare, berättar hon.

– Sverige har en av världens äldsta fritidsbåtflottor.

Båtarna är långlivade och enligt Lina Petersson gör svenska vatten att de inte slits så hårt om de sköts om och tas upp på vintern.

Att fritidsbåtarna orsakar så stora utsläpp förvånar många. Några säkra siffror finns inte, men uppskattningen från Smed är de uppgifter som finns. Mats Eriksson, vd på båtbranschens organisation Sweboat, ifrågasätter uppgiften om att fritidsbåtarna skulle släppa ut så mycket som en tredjedel av det kritiserade inrikesflyget. Men visst är han medveten om att gamla båtmotorer är ineffektiva.

– Moderna motorer har en helt annan verkningsgrad. Men tvåtaktare av den gamla typen tillverkas inte sedan tolv år tillbaka, och de gamla har kanske en livslängd på tio år till. Då kommer vi se en drastisk skillnad, säger Mats Eriksson.

Det händer mycket i branschen redan nu, konstaterar han.

– Vi står inför ett paradigmskifte. Bilbranschen har gått före, och båtarna kommer efter. Men bilföretagen är stora bolag, båttillverkarna har inte de resurserna. De är pyttesmå i jämförelse.

Ändå kommer elbåtarna starkt. I helgen ordnar Sjöhistoriska museet i Stockholm en elbåtsmässa, och där visas bland annat elmotorbåten Candela. Det är en av de första båtarna som utvecklats för eldrift från början.

– Vi har hållit på med utvecklingsarbete i fyra och ett halvt år, men nu börjar vi serietillverka, säger Gustav Hasselskog, grundare av företaget som skapat båten, och visar sin snabba bärplansbåt som ”flyger” ovanpå vattnet.

Foto: hamnen.se

Läs hela notisen

Källa: Västerbottens folkblad (folkbladet.nu)