Snart blir rotorsegel en lika självklar bild i vardagen i Danmark och Tyskland som den blivit i Sverige, Finland och på Åland. Rederiet Scandlines gör som Bore, Viking Line och Maersk och installerar Norsepowers Rotor Sail Solution (vindpropulsionsteknologi) ombord på hybridfärjan Copenhagen.

M/S Copenhagen, som trafikerar mellan Rostock i Tyskland och Gedser i Danmark, tillhör världens största flotta av hybridfärjor som kombinerar dieselmotorer med batterikraft. Sedan 2013 har Scandlines investerat mer än 3,2 miljarder kronor i byggande av nya hybridfärjor och konvertering av konventionella dieseldrivna fartyg till hybridfärjor. Med Norsepowers teknik kommer fartyget att ytterligare minska sina utsläpp av huvudsakligen koldioxid.

Norsepowers rotorsegel är, beskriver Scandlines i ett pressmeddelande, en moderniserad version av den sedan 1900-talets början kända Flettner-rotorn; en roterande cylinder som utnyttjar Magnus-effekten för att låta vindkraften driva ett fartyg. Det är världens första dokumenterade och kommersiellt operativa vindpropulsionsteknik inom sjöfarten. När vindförhållandena är gynnsamma kan fartyget minska på motoreffekten vilket minskar utsläppen – samtidigt ger rotorseglet den kraft som krävs för att bibehålla hastighet och resetid. Eftersom rotorseglet genererar extra kraft med hjälp av vind är lösningen kompatibel med alla andra utsläppsbesparande teknologier.

Källa: Ålands sjöfart, läs hela artikeln HÄR

Rotorsegel
Bild: Ålands sjöfart.