Kryssningar kan orsaka mer koldioxidutsläpp per passagerare än flygresor, visar en dansk rapport. Samtidigt blir det allt populärare att åka på kryssning och allt fler vill också fira jul ombord på en färja.

– Det har blivit lite populärare att åka på kryssning under julledigheten och i år har vi sålt rekordmånga julbord, säger Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander.

Tallink Siljas kommunikationsdirektör Marika Nöjd uppger att över 10 000 personer firar julafton ombord i år. Också Takolander på Viking Line uppger att tiotusentals personer åker på julkryssning.

I Skatuddens terminal i Helsingfors syns kryssningsivern också en grå tisdagsmorgon i december.

– Vi ville åka till Tallinn på en julmarknad. Överlag åker jag till Tallinn kanske en gång per år. Till Åland åker jag oftare för att vi har en sommarstuga där, säger Johanna Karvonen.

Karvonen säger att kryssningen i sig inte är målet för henne. Hon stiger ombord för att komma utomlands.

Tre gånger mer koldioxidutsläpp än en flygresa

Samtidigt som kryssningar blir allt populärare kan en kryssning orsaka upp till tre gånger så mycket koldioxidutsläpp som en flygresa.

Det visar en uträkning som det danska konsultföretaget för marin verksamhet, HOK Marine consult, publicerade i november.

Resultatet baserar sig på de genomsnittliga utsläppen från 156 kryssningsfartyg.

– Jag var på kryssning med min fru och började undra hur mycket koldioxidutsläpp som vår resa orsakade jämfört med om vi skulle ha åkt med flygplan. Jag blev förvånad över resultatet, säger fartygsarkitekten Hans Otto Kristensen som sammanställt siffrorna.

Utsläppen gäller olika stora fartyg. De största har en kapacitet på upp till 7 000 passagerare.

– Fartygen är stora enheter, det är många ton som ska fraktas fram och tillbaka och det kräver mycket bränsle. Om ett fartygs enda uppgift är frakta folk blir utsläppen höga per person också jämfört med flygtrafiken, säger Henrik Nygård, marinbiolog och specialforskare vid Finlands miljöcentral.

Källa: Svenska yle, läs hela artikeln HÄR

Ingressbild: Kryssningsfartyg vid Masthamnen. Foto: Stockholms hamnar

Bryggan kommenterar: Att bara åka båt utan att en ska någonstans eller att kryssa för att ha konferens är alltså ett ganska dåligt miljöval. Ganska självklart egentligen.