Som ett av världens mest båttäta länder måste Svenska aktörer i båtbranschen, staten och finansiärer ta sitt ansvar för klimatet, det ryter båtdesigner Ocke Mannerfelt och Världsnaturfondens ordförande Axel Wenblad i gemensamt debattinlägg.

Det här är en debattartikel och åsikterna är skribentens egna. 

Sverige är ett av världens båttätaste länder och samtidigt står utvecklingen mer eller mindre still. Därför måste båtbranschen, staten och finansiärer gå samman och ta sitt ansvar för att matcha klimatutvecklingen.

Parisavtalet om klimatet 2015 var en stor framgång och nu har vi äntligen fått ett globalt ramverk för hur vi ska arbeta med klimatfrågorna. Men det är nu arbetet börjar och då gäller det att gå från ord till handling. I Sverige har vi nu fått en klimatlag, i likhet med bland annat England, som ska säkra ett långsiktigt arbete oavsett vilken regering som styr landet. Det är också ett ramverk som måste fyllas med innehåll och WWF har redan låtit göra konstatera att en klar majoritet av oss svenskar är oroade för klimatet och vill se konkret handling.

Arbete mot hållbara bränslen
Tre av fyra svenskar vill att partierna – innan valet – presenterar konkreta åtgärdsförslag för att minska klimatutsläppen. Man kan därför säga att det finns ett starkt väljarstöd för åtgärder och utveckling av lösningar. Inom fordonsindustrin pågår redan ett mycket omfattande utvecklingsarbete att elektrifiera både personbilar och lastbilar.

Det är ingen tvekan om att alla fordonstillverkare inser att en omställning är nödvändig. Dessutom har Teslas framgångar på marknaden satt extra fart på de traditionella biltillverkarna. I Sverige arbetar Volvo intensivt med att gå över till hybrid och eldrift och man har redan kommunicerat konkreta mål.

Bild: Elbåtar på frammarsch, Toyota

Källa: Hamnen.se Läs hela den angelägna artikeln HÄR och se intressanta bilder

Bryggan kommenterar: Nu händer det mycket i transporter på land, elbilar, elcyklar, snabbtåg, elvägar… debatt om flyget och dess obeskattade bränsle. Även inom storsjöfarten pågår en hel del arbete för att minska klimatpåverkande utsläpp. Men när det gäller fritidsbåtar är det ganska tyst. Därför är ovanstående debattinlägg viktigt och det väcker både frågor och ger en del framtidsförhoppningar.