Damen livstidsförlänger Waxholmsbåt

Oskarshamnsvarvet vinner offentlig upphandling om livstidsförlängning av ett passagerarfartyg som går i trafik i Stockholms skärgård.

Damen Shiprepair Oskarshamnsvarvet har tecknat avtal om livstidsförlängning av passagerarfartyget Waxholm II efter en offentlig upphandling. Waxholm II opereras av Waxholms Ångfartygs AB (Waxholmsbolaget), som är den myndighet som ansvarar för sjöburen kollektivtrafik i Stockholmsregionen. Fartyget ägs av Region Stockholm.

Omfattande arbeten

Waxholm II anländer till Oskarshamnsvarvet den 1 april 2019 och är tillbaka i trafik den 3 juli 2019. Varvet utför omfattande arbeten för att uppgradera fartyget till senaste standard för säkerhet, komfort och prestanda.

Passagerarutrymmena byggs om och på salongsdäck förnyas aluminiumskotten. Bryggan moderniseras med ny navigationsutrustning. I maskin förnyas generator och huvudtavla samtidigt som växellådorna får en grundlig översyn.

Det 35,5 meter långa fartyget är byggt 1983 och har kapacitet för 350 passagerare.

Tajt tidsplan

– Varvstiden på tre månader blir tajt. Vi står inför några stora utmaningar vad gäller både tidsplan och budget, men vi är övertygade om att vi med noggrann förhandsplanering innan Waxholm II anländer till varvet och med förstklassig projektledning medan hon är här kommer att leverera ett föryngrat fartyg som kommer att betjäna passagerare och besättning väl i många år framöver, säger Flip van der Waal, vd för Damen Shiprepair Oskarshamnsvarvet i ett pressmeddelande.

Mångårig kund

Oskarshamnsvarvet har länge haft Waxholsbolaget som kund. Bland annat 2013–2015 genomfört ännu mer omfattande arbeten på systerfartyget Waxholm I, samtidigt som de två passagerarfartygen Roslagen och Skärgården uppgraderades. I början av 1990-talet byggde Oskarshamnsvarvet även fem snabba passagerarfartyg för samma kund, de så kallade V-båtarna.

Bryggan kommenterar: Waxholmsbolaget, som äger stora delar av flottan som går i kollektivtrafik i Stockholms skärgård, har många äldre fartyg. Äldst av alla är Västan, byggd år 1900, därefter följer Storskär (1908) och Norrskär (1910). Det är definitivt andra förhållanden än till exempel när det gäller oljetankers i Europafart, för de går till skrot (eller säljs till andra världsdelar/ändamål) vid 20 års ålder! Och detta oavsett fartygets skick. Inga seriösa befraktare vill nyttja äldre fartyg i oljebranschen där säkerhetskraven är rigorösa.

Waxholmsbolagets Västan Foto: Arild Vågen, juni 2013, creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/