Sveriges största elhybridfärja tas i drift – men saknar laddstationer

Bilfärjan Tellus är nu klar att börja trafikera Gullmarsleden i Bohuslän och kan göra resorna på ren eldrift. Fast till dess att laddningsfrågan är löst får dieselmotorerna gå varma.

Nu är Sveriges största elhybridfärja redo att tas i bruk. Under tisdagen hölls en namngivningsfest för bilfärjan Tellus på Stigbergskajen i Göteborg. Nu ska den tuffa norrut till Bohuslän för att trafikera Gullmarsleden mellan Uddevalla och Lysekil.

Ny Teknik fick följa med på en rundtur under däck på den splitternya 100 meter långa färjan som är tänkt att transportera runt 100 000 fordon varje månad.

Färjan drivs med hjälp av en elmotor i varje ände, så att den kan gå fram och tillbaka över fjorden utan att vända. När laddinfrastrukturen är på plats ska de dagliga turerna kunna gå på ren eldrift.

Trafikverket har beräknat att det krävs en framdragen effekt på 3 MW, men exakt hur laddningen ska ske är inte avgjort ännu. I dagsläget finns två tänkbara lösningar från två olika leverantörer: en robotarm från ABB och en hydraulisk kolv från Cavotec (se faktaruta).

De två metoderna ska under hösten testas på Ljuseröleden på östkusten, och först därefter ska Trafikverket avgöra vilken typ av snabbladdare som ska användas till Tellus.

– Den kommer att gå i hybridläge till dess att det är färdigt, och det innebär att vi har en motor i drift istället för fyra motorer som på systerfärjan Neptunus, säger Fredrik Skeppstedt som är projektledare på Färjerederiet.

Källa: Ny Teknik, läs mer och se bilder här

Läs Färjerederiets pressmeddelande här

Ingressbild: Vägfärjan Saturnus som också trafikerar Gullmarsleden
Foto: Trafikverket