Färjerederiet fortsätter sin satsning på eldrivna fartyg, just nu förbereds tester av mekaniken i nya laddstationer på Ljusteröleden.

Färjerederiet har valt att snabba på utvecklingen av de landanslutna laddstationerna. Just nu pågår förberedelser för byggstart vid Ljusteröleden i Österåkers kommun, norr om Stockholm, där tester av stationerna kommer att genomföras.

 

Tellus

Dessa tester kommer i ett första steg att bidra till rätt val av lösning för laddning av Tellus, rederiets första frigående laddhybridfärja, som kommer att börja trafikera Gullmarsleden, mellan Lysekil och Uddevalla, till sommaren.

– Snart kommer Sveriges fossilfria flotta att behöva teknik som knappt ens finns på ritbordet. Vi måste ligga i absolut framkant miljötekniskt sett. Dessutom behöver vi prova alternativ för att också kunna uppfylla kraven på färjornas driftsäkerhet, säger rederichef Erik Froste i ett pressmeddelande.

Utmaningen

Enligt Färjerederiet är batteridrift det rimligaste alternativet för att lagra energi ombord på rederiets frigående vägfärjor. Utmaningen, enligt rederiet, ligger i att få till en snabb och smidig laddning från elnätet i land och till färjan till sjöss. Erik Froste anser att tekniken är mogen och fungerande vad gäller montering av batterier och elmotorer på en färja.

– Att bygga en transformatorstation och dra fram en nätkabel till färjeläget är inte heller så komplicerat. Det som vi har identifierat som det svåra är att ladda färjorna. Varje sekund som den laddas är viktig. Det är alltså inte laddströmmen, bara mekaniken som inte funkar, säger han till Sjöfartstidningen.

Källa: Sjöfartstidningen, läs hela artikeln HÄR

Trafikverkets färja på Ljusteröleden. Foto: Trafikverket/Kasper Dudzik