Kämpigt med en tillräckligt bra service i skärgårdarna

Att upprätthålla service året runt handlar Landsbygdsnätverkets senaste nyhetsbrev om och man tar landets skärgårdar som exempel på dess utmaningar. Besökare i mängder den korta sommarperioden med en liten fast befolkning som kämpar på året runt med en ibland obefintlig servicenivå när besökarantalet är lågt.

Landsbygdsnätverkets nyhetsbrev, ingressen:

Att vistas i vackra skärgårdar vill många – under sommaren. Därför har man på många håll svårt att hålla en tillräcklig service året om. På Holmön, i Kvarken utanför Umeå, har man en lösning. Skärgårdarnas Riksförbund, SRF, arbetar också aktivt med frågan om året runt levande skärgårdar.

Holmöns Lanthandel, en ekonomisk förening

Holmöns Lanthandel visar på att det går att hålla igång servicen året om och det bygger på att alla samarbetar om detta på ön.
– Sedan 14 år tillbaka ägs butiken av en ekonomisk förening vars medlemmar är fast- och fritidsboende på ön. Jag är den enda som är anställd men har stor uppbackning av medlemmarnas ideella insatser med städning, transporter, hämtning, underhåll, kassapass, fix och annat, säger Jorik Otterbjörk.

Hur stort ansvar kan civilsamhället ta?

På Vinön i Hjälmaren lyckades man inte få behålla affären men där kunde man fram till förra sommaren få varor hemkörda. Nu har även denna service dragits in. På Vinön arbetar civilsamhället med att kunna ha biblioteket öppet regelbundet, se till att invånarna har tillgång till möteslokaler, datorer och kopieringsmöjligheter, skriver Landsbygdsnätverket i nyhetsbrevet.

Men hur mycket kan man förvänta sig av civilsamhället för att hålla en tillräcklig standard i skärgård och landsbygd? Den frågan ställer Landsbygdsnätverket till Anetté Larm Johansson, verksamhetsledare i Skärgårdarnas Riksförbund, SRF, som bor och verkar på Orust.
– Ja, vi ställer oss ofta frågan om hur mycket service som civilsamhället mäktar med att bedriva när det samtidigt hela tiden brottas med hotade nedskärningar. Oftast har det landat i att skärgården och öarna har förlorat sina skolor men kanske hittat en lösning för att kunna behålla affären och förhoppningsvis även ombudstjänster.

Läs hela nyhetsbrevet här!

Källa: Landsbygdsnätverket 2020 – samverkan för uveckling

Nyfiken på Holmön? Kolla Holmöportalen här!

Naturligtvis har Holmöns Lanthandel en facebooksida.

Holmöns Lanthandel i juletid.
Foto: Holmöns Lanthandel

Mycket bilder och rapporter från händelser i butiken, inte minst i dessa bistra vintertider när bilfärjan kanske fryser inne i färjeläget på fastlandet och färjebesättningen istället tar sig till Holmön för att handla på den numera upprättade skoterleden. Facebooksidan här!

Uppdatering 2018-02-28, kl 13.10

Bryggans egen Olle Nygren har varit ute på isen och mätt isen på skoterleden mellan Holmön och fastlandet. Han meddelar följande:
– Båda vägfärjorna är ur trafik för reparation! Helikopter för de som inte vill/kan pendla med snöskoter. Strålande sol och minus 20 grader ute.
I morgon kör Olle varor till affären från fastlandet. Då endast frukt och grönt ryms i helikoptern körs alltså resten med skoter och ”doningen”.