Bland skärgårdsbor diskuteras ofta så kallade blå-ljus-frågor. Det handlar om hur sjuktransporter, brandvärn och och annan räddningsverksamhet fungerar, eller inte, i kust och skärgårdsområden. En mycket aktuell fråga är placering av ambulanshelikoptrar i Stockholms län, där nyligen helikoptern flyttats från en centralare plats Värmdö kommun till Norrtälje som ligger längst norrut i länet. Vidare ser man ganska ofta att helikoptern inte kan lyfta på grund av väderförhållanden, och då tar det alldeles för lång tid för SOS alarm att istället ropa in Sjöräddningssällskapets båtar som i nästan alla väder snabbt kan vara på plats.  Nedanstående debattinlägg handlar dock om Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet, som också dras med en hel del problem.

 

Så här skriver debattören:

Sjöfartsverkets dysfunktionella helikopterverksamhet

I söndags kunde Sveriges Radio rapportera om ett fall där Sjöfartsverkets räddninghelikopter i Ronneby inte kunde starta för att evakuera två rökskadade besättningsmedlemmar från färjan Stena Nordica, då fick marinens fartyg HMS Malmö istället genomföra transporten.

 

Men igår hände det igen, då tillgängligheten på Sjöfartsverkets helikopter var minst sagt begränsad! Det här är en oacceptabel situation som drabbar alla som på något sätt är beroende av en pålitlig och fungerande sjö- och flygräddning!

 

Sweden Rescue (JRCC) fick igår (2017-11-02) vid 17-tiden ett nödanrop (MAYDAY) från en fiskebåt väster om Gotska Sandön. Ombord på den lilla båten fanns en ensam person som likt händelsen i söndags, också hade blivit rökförgiftad och var i omedelbart behov av hjälp.

Källa: navyskipper.blogspot.se

Bild: Räddningshelikopter AW139
Bild: Sjöfartsverket

Läs hela inlägget och se bilder här